Tak jednoduché, jak jste to napsal, pane Hoffmane, to asi nebude...Dálniční marnost
Řekněme, že tentokrát bych Váš text nazval jen jednoduchým uvedením do problému pro ministra dopravy, který zatím vůbec nepochopil, oč tu komu běží!
Autor: Ivan Hoffman
Na příští rok vláda v rozpočtu vyčlenila na budování silnic 41 miliard korun. Je to zoufale málo? Anebo skandálně moc? To kdyby někdo věděl! Nároky na dopravní infrastrukturu rostou s tím, jak přibývá automobilů a jak se zvyšuje objem přepravovaného zboží.
Dálnice a silnice toho musí stále více vydržet. Co ještě historicky zcela nedávno stačilo pro koňské povozy, muselo být nahrazeno monstry, jež unesou nekonečné karavany přetížených kamionů.
Silničáři už dlouho působí dojmem, že jim ujel vlak. Svádějí marný boj s poptávkou, přičemž právě budování dopravní infrastruktury je klasickým příkladem systémového nešvaru, kdy jsou privatizovány zisky a socializovány náklady. Na silnicích, budovaných za veřejné peníze, vydělávají soukromé přepravní firmy a společnosti, které po veřejných komunikacích převážejí své soukromé zboží. Veřejných peněz na dálnice by stačilo méně, kdyby si privátní firmy pro své kamiony stavěly silnice vlastní a neničily ty naše. To za prvé. A pak je tu ta potíž s developery, kteří účtují absurdně vysoké částky a nikdo kompetentní s nimi nevyrazí dveře.
Dokud nemáme jistotu, že jsou miliardy na silnice použity hospodárně, je zbytečné a také chybné je na silnice vyčleňovat. Kvůli podezření, že se ty miliardy rozkrádají, by je vláda neměla vůbec vyčlenit. Ať pro změnu přispějí miliardami na dálnice řetězce, co je ucpávají svým zbožím. A jak umravnit developery, co se tady monopolně či v kartelech roztahují? Nekrmit! Situace je vážná a složitá řešení už nepomohou. Zbývají jenom jednoduchá: Místní silnice svěřit místním firmám dozorovaným napřímo v místě. A pak si pohlídat, aby nám naši silnici nezničily cizí kamiony!
Žádné komentáře:
Okomentovat